احساس مفید بودن در کار در افزایش شادی، احساسات ارزشمندی، عزت نفس و اعتبار اجتماعی افراد بسیار مؤثر است.

 

اصل چهارم:برنامه ریزی و سازماندهی بهتر

 

نتایج تحقیقات نشان از شادتر بودن افرادی دارد که در کارها برنامه ریزی و سازماندهی بهتری دارند. برنامه ریزی از آن جهت مهم است که باعث هدف دار بودن کارها و عدم طفره رفتن و به تعویق انداختن آن می شود. آموزش تکنیک های مدیریت زمان بر فراگیران در این اصل کمک زیادی به آنان می‌کند.

 

شریعتمداری (۱۳۷۸) اعتقاد دارد یکی از عوامل بهداشت روانی مشخص بودن هدف آن ها در زندگی است. هدف جهت کارو فعالیت را مشخص می‌کند ‌و وقتی افراد باتلاش خود به هدف ‌نزدیکتر‌می شوند و از اینکه می بینند تلاش آن ها بی نتیجه نیست احساس شادی می‌کنند. زندگی برای فرد که در آن هدف معینی ندارد بی معنی و فاقد ارزش است.

اصل پنجم :دور کردن نگرانی ها

 

یکی از مهمترین یافته ‌در مورد افراد شاد این است که آن ها بسیار کمتر از افراددیگر نگران می‌شوند. فوردایس نگرانی را دشمن شماره یک شادی می‌داند. در این اصل به فراگیران آموزش داده می شود که افکار منفی را از خود دور سازند زیرا این افکار شادی آن ها را کاهش می‌دهد. از فراگیران خواسته می شود که افکار منفی روزانه خود را فهرست کنند بعد از چند هفته تحلیل و بررسی موارد نگرانی برای فراگیران اثبات می شود که اغلب نگرانی های بی مورد و فراتر از توانایی و کنترل آن ها بوده است ‌بنابرین‏ لازم نیست شخص شاد ی خود را به خاطر چنین افکاری کاهش دهد. داشتن نظم منطقی در انجام امور نیز از فراوانی و شدت افکار نگران کننده می کاهد.

 

اصل هفتم:تفکر مثبت و خوش بینانه

 

از مهمترین ویژگی‌های افراد شاد تفکر مثبت و خوش بینی است.بر مبنای همین اصل فوردایس در آموزش‌های خود به ایت امر می پردازد که شادکامی فرد به تعداد افکار مثبت و تجارب خوشایدی که در طول روز تجربه می‌کند بستگی دارد این به طرق مختلف در فرایند ایجاد شادی تاثیر گذار می‌باشد.

 

خوشبینی ‌تفسیر و برداشت مثبت از وقایع است.از نظر فوردایس شادی از داشتن چیزی حاصل نمی شود بلکه به طرز نگاه فرد بستگی دارد.برای آموزش این امر فوردایس سناریوهایی از زندگی واقعی افراد متعدد مطرح می کرد واز فراگیران می خواست که مثبت ترین و منفی ترین برداشت ها را ‌در مورد آن ها ابراز نمایند.بر اساس این اصل فراوانی برداشت های مثبت فرد را خوش بین و فراوانی برداشت های منفی فرد را بدبین می‌کند.فوردایس برای تقویت خوش بینی افراد از آن ها می خواست که از وقایع ناگوار تفسیرهای مثبتی ارائه کنند.وی همچنین به فراگیران آموزش می‌داد که در زمان قبل از شروع و حین انجام هر کاری تصور کنند که آن کار را با موفقیت به پایان خواهند برد.ارائه تکنیک‌های جایگزینی فکر،نظارت ذهنی،خیال پردازی ذهنی و تهیه فهرستی از رویدادهای مثبت و تفسیر مثبت از وقایع روزمره سفارش می شود.

 

اصل هشتم:زندگی در زمان حال

 

تحقیقات نشان از توجه ویژه افراد شاد به زمان حال دارد واینکه آن ها سعی می‌کنند با توجه به امکاناتشان حداکثر لذت را از فعالیت‌های روزانه خود ببرند. به اعتقاد فوردایس شادی همواره در «اینجا و اکنون» واقع است و نه «در جایی دیگر و زمانی دیگر».افراد آگاه می دانند که زندگی در صورتی با خوشی و موفقیت توأم خواهد شد که آن ها امروز را دریابند.به عبارتی امروز بنیان و پی و فردا به منزله سقف منزل است و استحکام سقف وقتی ممکن خواهد بود که بنیان آن محکم باشد.افراد شاد به جای مشغول کردن ذهن خود با رویدادهای تلخ گذشته و رویاپردازی های آینده سعی می‌کنند از زندگی حال خود لذت ببرند.

 

اصل نهم:پرورش شخصیت سالم

 

بر خلاف برخی انتقادها که امروزی که افراد شاد را مجنون می دانند تحقیقات متعدد حاکی از آن است که افراد شاد سلامت روانی بالایی دارند و به ‌طور معناداری نسبت به سایر افراد کمتر از مشکلات و ناراحتی های روانی رنج می‌برند.فوردایس در اصل نهم برنامه خود اصول سلامت روانی را مطرح می‌کند که عباتند از:

 

دوست داشتن خود:این موضوع به داشتن خودپنداره مثبت که یکی از عناصر شخصیتی فردی می‌باشد اشاره دارد.فراگیران یاد می گیرند که احساس و نگرش خود را بررسی و اگر برداشت نادرست و منفی نسبت به خود دارند آن را حذف کنند.آن ها یاد می گیرند که لازم نیست کامل‌ترین فرد باشند.

 

پذیرش خود:اشاره به محدودیت‌ها و کمبودهای شخصی دارد.افراد یاد می گیرند که چگونه این محمدودیتها را برطرف سازند و اگر برطرف شدنی نیست چگونه با آن ها کنار بیایند.

 

شناخت خود:انسان زمانی می‌تواند تصمیم درست بگیرد که خود را بشناسد و تعیین کند که آیا توانایی لازم برای اجرای موفقیت آمیز آن تصمیم را دارد یا نه.فوردایس اعتقاد دارد که بین تصمیم درست و اجرای آن و شادی ارتباط وجود دارد.

 

کمک به خود:حب ذات یکی از بهترین و اساسی ترین پایه های ثابت تربیت انسان می‌باشد.‌بنابرین‏ تشویق و ترغیب به انجام رفتاری که این میل را ارضاء کند می‌تواند یکی از راه های آموزش باشد.به فراکیران آموزش داده می شود که به خود با تمام محدودیت‌ها احترام گذاشته از طریق گوناگون از جمله توانمندی و شایستگی،تسلط،کنترل سرنوشت وجهت گیری درونی سعی کنند که به خود کمک کرده و به طور مستقل در زندگی موفق شوند.

 

اصل دهم:پرورش شخصیت اجتماعی و برون گرا

 

یکی از ویژگی‌های افراد شاد،برون گرایی و اجتماعی بودن است که پس از خوش بینی مهمترین ویژگی افراد شاد می‌باشد.‌بنابرین‏ فوردایس در برنامه خود ‌بر آموزش این موضوع به افراد هم از بعد شناختی و هم از بعد رفتاری تأکید دارد.در بعد شناختی به فراگیران آموزش داده می شود که برون گرایی مهمترسن راه رسیدن به شادی است و در بعد رفتاری تکنیک‌های ساده ای چون خندیدن بیشتر،قدردانی وسپاسگزاری از دیگران،آغاز بحث ‌و گفتگو،مطرح کردن عقاید و نظرات به طرق گوناگون ،دعوت کردن از دیگران،سخن محبت آمیزگفتن،داشتن ظاهر آراسته و…به فراگیران توصیه می شود.

 

اصل یازدهم:خود واقعی بودن

 

این موضوع نشان از این دارد که افراد شاد تمایل دارند که واقعا خودشان باشند.خود واقعی بودن به صفاتی مانند:طبیعی بودن،راحت،قابل اعتماد وبی ریا بودن،امین،بی آلایش صمیمی و واقع گرا بودن اشاره دارد.که این موضوع باعث راحتی و آسایش فرد در زندگی روزانه می شود ودیگر اینکه ترسی از قضاوت دیگران درباره خود نداشته که این موضوع باعث راحتی بیشتر می شود.

 

به فراگیران آموزش داده می شود که همیشه برای امور شاد و پرنشاط وارد معرکه شوند،از قضاوت دیگران نترسند وبه توانایی‌های خود اطمینان داشته باشند.اگر وارد کار نشوند همیشه در نقطه صفر خواهند ماند.از اشتباه کردن نترسند چون همه اشتباه می‌کنند واینکه با افراددیگر صادق باشند وبه خود جرات شکست در جمع را بدهند.

 

اصل دوازدهم:کنار گذاشتن مشکلات و احساسات منفی

 

این اصل ‌به این موضوع اشاره دارد که افراد شرکت کننده در کارگاه ممکن است از مشکلات متعددی ازجمله اعتیاد،اضطراب و…رنج ببرند.‌بنابرین‏ باید این افراد به صورت انفرادی مشاوره نموده و سعی در حل مشکل خود باشند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...