۳۹

 

بیک زاده، علائی و اسکندری در سال ۱۳۸۹ تحقیقی با عنوان بررسی رابطه هوش سازمانی مدیران و عملکرد آنان در دستگاه های دولتی شهرتبریز انجام دادند. حجم نمونه با بهره گرفتن از رابطه کوکران ۳۳۷ نفر برآورد گردید که نمونه آماری با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. نتایج حاصل از این تحقیق با خطای ۰۵/۰ و درجه اطمینان ۹۵/۰ و سطح معنی داری ۰۰۰/۰ رابطه معنی داری بین ابعاد هوش سازمانی و عملکرد مدیران را نشان داد.

 

تراب زاده و همکاران (۱۳۸۹) پایان نامه خود را با عنوان شناسایی میزان هوش سازمانی در شرکت پلاسکوکار سایپا انجام داده‌اند. جامعه آماری ۲۵۰ نفر از کارکنان با مدرک تحصیلی دیپلم و بالاتر را شامل می شود که با بهره گرفتن از جدول مورگان نمونه ای به حجم ۱۵۲ نفر از بین آنان انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ی کارل آلبرخت شامل ۴۹ سوال بود. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که هوش سازمانی جامعه مورد مطالعه با میانگین تجربی ۵۲/۴ از میانگین نظری ۴ بالاتر است. بالاترین میانگین به دست آمده مربوط به مؤلفه‌­ی اتحاد وتوافق با میانگین ۶۸/۴ و کمترین مربوط به به کارگیری دانش با میانگین ۳۰/۴ بوده است.

 

پژوهشی با عنوان بررسی رابطه بین هوش سازمانی و مؤلفه‌های آن و بهره‌وری مدیران ادارات تربیت بدنی آذربایجان ‌شرقی توسط خدادادی و همکاران (۱۳۸۹) که پایان نامه کارشناسی ارشد می­باشد به صورت می‌دانی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل مدیران ادارات تربیت بدنی استان‌های آذربایجان شرقی و حجم نمونه آماری ۳۴ نفر از این جامعه است. ‌به این منظور از پرسشنامه هوش سازمانی آلبرخت و پرسشنامه بهره‌وری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که ‌بر اساس ضریب همبستگی پیرسون بین تمامی مؤلفه‌های هوش سازمانی و هوش سازمانی کل و بهره‌وری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در نهایت، نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که از بین مؤلفه‌های هوش‌سازمانی، میل به تغییر با ضریب استاندارد ۴۱۲/۰، روحیه با ضریب استاندارد ۲۴۸/۰و کاربرد دانش با ضریب استاندارد ۲۳۴/۰، قادر به پیش‌بینی معنادار را برای بهره‌وری داشته اند.

 

۴۰

 

پژوهشی توسط نوروزی و واعظی (۱۳۸۹) با هدف ارزیابی وضعیت مؤلفه‌ های هوش سازمانی در دانشکده های پردیس فنی و علوم انسانی دانشگاه تهران انجام شد. تعداد ۱۱۶ نفر از کارشناسان آموزشی این دانشکده ها با بهره گرفتن از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شده و پرسشنامه آلبرخت در بین آنان به اجرا درآمد. داده های به دست آمده با بهره گرفتن از ازمونهای t تک متغیره و t مستقل مورد تحلیل قرار گرفت. مؤلفه‌ های میل به تغییر اتحاد و توافق کاربرد دانش، فشار عملکرد و هوش سازمانی به طور کلی از وضعیت نسبتا مطلوبی در پردیس فنی برخوردار بوده و از طرفی پردیس فنی در مؤلفه‌ های چشم انداز استراتژیک و سرنوشت مشترک از وضعیت نامطلوبی برخوردار است.

 

کاوسی و همکاران( ۱۳۸۹) پژوهشی با هدف تعیین سطح هوش سازمانی دانشجویان رشته مدیریت شهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات با جامعه آماری ۱۳۹ نفر از دانشجویان انجام داده‌اند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته بوده است نتایج این تحقیق نشان داد که سطح مؤلفه‌ چشم انداز استراتژیک، سرنوشت مشترک، کاربرد دانش، فشار عملکرد و روحیه از مؤلفه‌­های اصلی هوش سازمانی در حد مطلوبی است و سطح مؤلفه‌ اتحاد و توافق و میل به تغییر از مؤلفه‌­های اصلی هوش سازمانی در حد ضعیفی می‌باشد .

 

بنی سی و ملک شاهی ( ۱۳۹۰) رابطه­ مؤلفه­ های هوش سازمانی با سازمان یادگیرنده در دانشگاه آزاد اسلامی رودهن را بررسی نمودند. ابزار پژوهش استفاده از پرسشنامه­ محقق ساخته در یک نمونه ۳۰ تایی با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ پرسشنامه سازمان یادگیرنده ۸۹۹% و هوش سازمانی ۹۶۸%اندازه ­گیری شد. جامعه­ آماری آن شامل ۴۷۰ نفر که به صورت تصادفی مرحله­ ای ۱۲۴ نفر به عنوان نمونه انتخاب شده است. نتایج حاصل نشان داد که تک تک مؤلفه­ های هوش سازمانی (چشم انداز راهبردی، سرنوشت مشترک، تمایل به تغییر، روحیه، اتحاد و توافق، کاربرد دانش و فشار عملکرد) با سازمان یادگیرنده در سطح ۰۰۰/۰ معنی دار هستند. از بین مؤلفه­ های هوش سازمانی، ضریب همبستگی اتحاد و توافق با سازمان یادگیرنده در بالاترین حد (۴۲۳/۰) و ضریب همبستگی روحیه با سازمان یادگیرنده در پایین ترین حد (۳۴۲/۰) بوده است

 

۴۱

 

رهنما و همکاران در سال ۱۳۹۰ پژوهشی با عنوان بررسی رابطه ی بین هوش سازمانی و خلاقیت اساتید دانشگاه آزاد واحد پارس آباد انجام داده‌اند. جامعه آماری شامل اساتید دانشگاه آزاد واحد پارس آباد طی سال تحصیلی۹۱-۱۳۹۰ به تعداد ۳۲۰ نفر می‌باشد و از این تعداد ۱۶۲ نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان آزمودنی‌ها انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه استاندارد آلبرخت و مطابق با مقیاس لیکرت می‌باشد. نتایج این پژوهش نشان داد کلیه فرضیه‌ها مورد تأیید قرار گرفت و بین مؤلفه‌ های هوش سازمانی و ارتباط آن با خلاقیت با ۰۵/۰ P< رابطه معنی داری وجود دارد.

 

پژوهشی با عنوان رابطه هوش سازمانی و عملکرد مدیران در سال ۱۳۹۰ توسط غلامی و همکاران با هدف بررسی رابطه بین هوش سازمانی و عملکرد مدیران ‌گروه‌های آموزشی دانشگاه های شهرستان گرمسار در سال تحصیلی۹۰ -۸۹ انجام شد. حجم نمونه ۴۰ نفر گزارش شده است. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه هوش سازمانی آلبرخت ۲۰۰۳ و فرم گزارش کار محقق ساخته مدیران ‌گروه‌های آموزشی بود. نتایج به دست آمده نشان داد بین هوش سازمانی کل و هر یک از مؤلفه‌­هایش با عملکرد مدیران رابطه معناداری وجود ندارد، اما نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که مؤلفه‌ کاربرد دانش سهم معناداری در عملکرد مدیران در بخش منابع انسانی دارد و قادر به پیش‌بینی عملکرد مدیران در بخش منابع انسانی است.

 

مهرآرا و اعظمی در سال ۱۳۹۰ پژوهشی با عنوان بررسی رابطه ی بین هوش سازمانی و خلاقیت مدیران مدارس دولتی مقطع راهنمایی شرق استان گیلان با حجم نمونه شامل ۱۶۲ نفر از مدیران مدارس دولتی راهنایی شرق استان گیلان انجام دادند. بود. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه استاندارد هوش سازمانی و خلاقیت است. نتایج پژوهش نشان داد که بین هوش سازمانی و خلاقیت مدیران مدارس رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. در میان مؤلفه‌ های هوش سازمانی، مؤلفه‌ های چشم انداز استراتژیک و سرنوشت مشترک و کاربرد دانش با سطح معنی داری ۰۰۱/۰ می‌تواند بهترین پیش‌بینی کننده خلاقیت مدیران مدارس باشند.

 

۴۲

 

جمع بندی پژوهش‌های انجام شده

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...